Nasze
Technikum
Spis treści: |
|
|
Samochodowe ABC czyli krótka historia samochodu
Niewielu ludzi korzystających z samochodu zastanawia się nad tym,
kiedy, jak i przez kogo został on wynaleziony.Samochód nie jest
dziełem jednostki, lecz całych pokoleń wynalazców i techników
samochodowych.Pierwsze udane próby pojazdów samochodowych miały
miejsce w Anglii.Wynalazek znalazł uznanie we Francji i tam powstał
pierwszy "przemysł" samochodowy, a narodziny pierwszego samochodu
stały się rzeczywistością. Miernikiem jakości samochodów były (i są)
międzynarodowe wyścigi samochodowe.Budowano samochody coraz szybsze,
tańsze, trwalsze.Sport samochodowy dziś jest potężną dźwignią
przemysłu, jest wykładnikiem nowoczesności i udoskonalenia pojazdów
mechanicznych.
Samochody parowe
Ciągnik parowy parowy M.
Cugnota
Mikołaj Cugnot miał wykształcenie
techniczne i wojskowe.Wpadł na pomysł zastosowania maszyny
parowej Papina do napędu wozu i w latach 1769-1770 realizuje
swój pomysł.Ogień pod kotłem rozpalano na drodze. Po
wytworzeniu pary pojazd mógł przejechać drogę 1 km z
prędkością do 5 km/h.Pojazd zderzył się ze ścianą i uległ
zniszczeniu.Była to pierwsza w historii katastrofa
samochodowa.
|
|
|
|
Pojazd parowy Williama
Mordocka
Minęło 15 lat.James Watt udoskonalił
maszynę parową Papina a William Mordock zbudował i wypróbował
w 1784 roku trzykołowy model pojazdu. Obecnie znajduje się on
w Muzeum Brytyjskim. |
|
|
|
|
|
Samochody benzynowe
|
|
Samochód benzynowy S.
Marcusa
W 1875 roku Siegfried Marcus
zademonstrował samochód napędzany jednocylindrowym silnikiem
benzynowym z napędem na tylne koła za pomocą sprzęgła
ciernego i przekładni linowej.Samochód miał drewnianą ramę,
cztery drewniane koła na żelaznych obręczach i kierowany był
jak wozy konne, przez skręcanie przedniej osi.Obecnie
znajduje się w muzeum techniki w Wiedniu.
|
|
|
|
Samochód Johna Clega
W 1884 roku Amerykanin Clegg
zademonstrował w Memphis samochód benzynowy z silnikiem Otto.
Przejechał na nim 800 km bez żadnego wypadku.
|
|
|
|
Małolitrażowy samochód
angielski
Przestawiony na ilustracji obok samochód
jest podobny typem do samochodu FIAT 600. Należy do wozów
popularnych. Zużywa 7 l benzyny/100 km, a silnik ma moc 38
KM.
|
|
|
|
IFA produkcji NRD
Samochód rozwija prędkość 120 km/h,
spala 9 litrów paliwa na 100 km, moc silnika 28
KM. |
|
|
|
|
|
P 70 Trabant produkcji NRD
Cechą charakterystyczną tego wozu jest
nadwozie wykonane całkowicie z mas plastycznych. Silnik
dwusuwowy 600 cm sześciennych, moc 22 KM przy 3500 obr/min.
Maksymalna prędkość 90 km/h, zużycie paliwa 7l/100 km. Po
zjednoczeniu Niemiec można go było znaleźć w przydrożnych
laskach przy trasach wiodących z Niemiec. |
|
|
|
Z krajowego podwórka: Syrena
100
Syrena 100. Początkowo wykonywano je
ręcznie- jak rolls-royce'y
|
|
|
|
Laminatowa syrena z 1968
roku.
|
|
|
|
Maj 1960 r. Byłem wtedy w 4 klasie
Technikum. Pojawiła się syrena sport - najpiękniejsze auto
zza żelaznej kurtyny - oceniano na Zachodzie |
|
|
|
Pierwszy hatchback na świecie. To
syrena 110 z 1964 roku. Renault 16 pojawił się w tym samym
czasie. Ktory model wygrał? ... No tak.
|
|
|